Saturday, June 25, 2011

Jepun Negara Komputer Tercepat Di Dunia


Jepun terus menjadi negara pengembang komputer paling cepat di dunia. Pengembangan super komputer terus bersaing. Kali ini gelaran super komputer paling pantas di dunia dipegang oleh Jepun yang bernama K Computer. Gelaran ini dilakukan oleh Top 500 Supercomputing List dalam sebuah persidangan di Hamburg, Jerman.

Japan K Computer dikatakan mampu memproses lebih dari 8 quadrillion per second (petaflop/s). Hasil ini mengalahkan pencapaian yang dilakukan oleh super computer Tianhe-1A yang sebelum ini mencatatkan kelajuan memproses sebanyak 2.6 petaflop/s.

K Computer telah dibangunkan oleh syarikat Fujitsu. Peranti yang ditempatkan di RIKEN Advanced Institute For Computational Science, Kobe, Japan itu dilengkapi lebih dari 80 ribu unit CPU yang masing-masingnya diperkuatkan lagi dengan 8 core.


Prestasi tersebut sekaligus membuatkan Jepun mengalahkan China yang mempunyai super computerTianhe-1A bertempat di National Supercomputing Center In Tianjin, China. Kali terakhir komputer buatan Jepun itu pernah meraih gelaran super computer di dunia pada tahun 2004 yang bernama NEC Earth Simulator.

Berikut adalah senarai super komputer yang paling pantas menurut Top 500 yang diambil dari Cnet, Senin (20/16/2011):

  • K Computer dengan kepantasan 8 petaflop/s, ditempatkan di RIKEN Advanced Institute For Computational Science, Kobe, Jepan.
  • Tianhe-1A, 2.6 petaflop/s, National Supercomputing Center di Tianjin, China.
  • Jaguar, 1.75 petaflop/s, Oak Ridge National Laboratory, AS.
  • Nebulae, 1.27 petaflop/s, National Supercomputing Center di Shenzen, China.
  • Tsubame, 1.19 petaflop/s, Tokyo Institute of Technology, Jepan.

0 comments: